tisdag 10 januari 2017

Åk 7 Tillverka en lampskärm

Ämne: Bild
Uppgift: Tillverka en lampskärm
Din uppgift är att designa och tillverka en lampskärm. Det ska finnas utrymme för en lampa och utgång för en sladd.
Du har tillgång till materialet som står i listan här nedanför.

Material:
För att skissa: Blyertspenna, papper
För att tillverka lampskärmen:
Tejp
Papper
Sax
Klister
Skärkniv


Arbetsområde: Modellering och konstruktion
Tid: 5 veckor
Ansvarig lärare: Marie Bergman
Kunskapsmål: Konstruktion och design
Förmågor: Hantverksmässiga tekniker.
Konkreta mål: Undersöka hur ett tvådimensionellt material kan bli tredimensionellt.
Träningsuppgifter: Skissa idéer och testa olika sätt att använda papper för att bygga en form
Så här ska du visa vad du lärt dig:
1.   Inlämning av skisser där du beskriver hur du tänkt
2.   Den färdiga produkten
3.   Redovisning
4.   Egen utvärdering.


Inspirationslänkar:





Lycka till!

/Marie






































UTVÄRDERINGSFRÅGOR

  1. Hur kom du på idén till ditt arbete?
  2. Vad är du nöjd med i ditt arbete?
  3. Hur kommer det sig att du är nöjd med just det?
  4. Om du skulle göra om arbetet idag, vad skulle du göra annorlunda?



Kunskapskrav/mål för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.
Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 9
Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett utvecklat bildspråk och relativt väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett relativt väl fungerande sätt.
Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 9
Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt och prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett väl fungerande sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar