Ämne: Bild
Uppgift: Tillverka
en lampskärm
Din uppgift är att designa och tillverka en lampskärm. Det
ska finnas utrymme för en lampa och utgång för en sladd.
Du har tillgång till materialet som står i listan här
nedanför.
Material:
För att
skissa: Blyertspenna, papper
För att
tillverka lampskärmen:
Tejp
Papper
Sax
Klister
Skärkniv
Arbetsområde: Modellering
och konstruktion
Tid: 5 veckor
Ansvarig
lärare: Marie Bergman
Kunskapsmål: Konstruktion
och design
Förmågor:
Hantverksmässiga tekniker.
Konkreta
mål: Undersöka hur ett tvådimensionellt material kan bli tredimensionellt.
Träningsuppgifter:
Skissa idéer och testa olika sätt att använda papper för att bygga en form
Så här
ska du visa vad du lärt dig:
1. Inlämning
av skisser där du beskriver hur du tänkt
2. Den
färdiga produkten
3. Redovisning
4. Egen
utvärdering.
Inspirationslänkar:
Lycka till!
/Marie
UTVÄRDERINGSFRÅGOR
- Hur kom du på idén till ditt arbete?
- Vad är du nöjd med i ditt arbete?
- Hur kommer det sig att du är nöjd med just det?
- Om du skulle göra om arbetet idag, vad skulle du göra annorlunda?
Kunskapskrav/mål
för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av
berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och
upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade
uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika
tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt
och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i
huvudsak fungerande sätt.
Kunskapskrav
för betyget D i slutet av årskurs 9
Betyget D innebär att kunskapskraven
för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Kunskapskrav
för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av
berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och
upplevelser med ett utvecklat bildspråk och relativt väl genomarbetade
uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika
tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt
och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika
uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett
relativt väl fungerande sätt.
Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 9
Betyget B innebär att kunskapskraven
för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Kunskapskrav
för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av
berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och
upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade
uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika
tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt
och prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att
skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och
bildkompositioner på ett väl fungerande sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar